Endokrinologija

Što je Endokrinologija?

Endokrinologija je područje medicine koja se bavi funkcijom endokrinih žlijezda (žlijezda s unutarnjim lučenjem) i njihovih hormona u organizmu (hipotalamus, hipofiza štitnjače, paraštitna žlijezda, nadbubrežne žlijezde, gušterača, spolne žlijezde i druge). Značajna je grana interne medicine jer su neke endokrilne bolesti vrlo rasprostranjene (gušavost, smanjena ili povećana funkcija štitnjače, šećerna bolest itd).

Sve veća izloženost stresu i suvremeni, ubrzani način života te prekomjerni unos, a smanjena potrošnja energije (smanjena tjelesna aktivnost), uzrokuju sve učestalije bolesti endokrinog sustava od kojih su najčešći šećerna bolest i bolesti štitne žlijezde Pregled endokrinologa treba obaviti kad osjetimo neki od ovih simptoma: umor, malaksalost, debljanje, mršavljenje, žeđanje, nepodnošenje topline ili hladnoće, poremećaji srčanog ritma, spolni poremećaji i slično.

UZV Štitne žlijezde

Ultrazvuk predstavlja bezbolan i bezopasan pregled štitne žlijezde te uz klinički pregled i određivanje hormona štitnjače mora biti jedna od prvih dijagnostičkih pretraga štitnjače. Njime se može dobro vidjeti veličina i struktura lijevog i desnog režnja te srednjeg dijela štitne žlijezde koji se zove istmus. Iz toga možemo izračunati težinu i volumen štitnjače što je osobito važno pri praćenju veličine difuzno povećane štitne žlijezde.

Takođe, dosta karakterističnu ultrazvučnu sliku daje kronična upala štitnjače koja se zove Hashimotov tireoiditis. Ultrazvuk međutim ima osobiti značaj u praćenju veličine, ograničenosti i strukture jednog ili više čvorova u štitnjači, a mogu se vidjeti i kalcifikati. Takođe, ultrazvučno se mogu naći i oni čvorovi koji su veći ali se nalaze straga kao i manji, od svega par milimetara, koji nisu palpabilni a već se može raditi o karcinomu sa metastazama na vratu. Čvorove je potrebno punktirati pod kontrolom ultrazvuka čim se pronađu.

Odredi se tačan položaj vrha igle. Punkcijom se isključi eventualni karcinom štitnjače. Ultrazvučnu pretragu vrata u čvorastoj štitnjači potrebno je ponavljati svakih 6 do 12 mj. i u slučaju porasta veličine nekog čvora preporuča se ponoviti citopunkciju. Takođe, ultrazvučno se mogu pratiti i limfni čvorovi vrata kao i pojava novih limfnih čvorova što je osobito važno nakon operacije karcinoma štitnjače.

Utrazvučni pregled štitnjače ima osobit značaj u ranom otkrivanju karcinoma štitne žlijezde a koji se često ultrazvučno slučajno otkrije. Što ga prije otkrijemo, to je bolja prognoza za bolesnike, kao i u svim ostalim karcinomima. Nije potrebna osobita priprema, sama pretraga traje oko 15 minuta, ali uz razgovor i pisanje nalaza može trajati i do 40 minuta.

Dijabetes

Dijabetes je oboljenje koje nastaje uslijed nedovoljnog lučenja ili djelovanja inzulina. Inzulin je hormon koji se stvara u žlijezdi gušterači – pankreasu, i odgovoran je za pravilan metabolizam ugljikohidrata tj. šećera. Bez inzulina, šećer koji unosimo u organizam putem hrane, se ne može prenijeti iz krvotoka do stanica, što se rezultira povišenim šećerom u krvi.

Po kriterijima SZO dijabetisom nazivamo stanje kada je količina šećera u krvi ( glikemija na tašte, nakon 10 sati gladovanja) veća od 7.0 mmol/L . Referentna vrijednost jutarnje glikemije na prazan stomak je od 3,6 do 6,1 mmol/L. Simptomi Dijabetesa su sljedeći:

Većina oboljelih ima izražene sve ove navedene karakteristične simptome. Međutim kod simptoma koji nisu izraženi, bolest se otkrije slučajno pri nekom od kontrolnih pregleda.

Reproduktivna endokrinologija

Centar za reproduktivnu endokrinologiju je u Endo Plus poliklinici osnovan s ciljem da vam na jednom mjestu omogući sve neophodne preglede i analize kojima se otkriva uzrok problema u reproduktivnom traktu žene. Nakon dijagnosticiranja problema, uspostavlja se najbolja terapija za Vas.

Centar za reproduktivnu endokrinologiju se bavi otkrivanjem i terapijom poremećaja menstrualnog ciklusa, sterilitetom, sindromom policističnih jajnika i menopauzom. Svi spomenuti problemi se pojavljuju zbog hormonskog disbalansa u organizmu. Problemi sa reproduktivnim traktom žene mogu umnogome narušiti kvalitet života, ali i uzrokovati brojne probleme, poput steriliteta.

Simptomi koji ukazuju na to da postoji problem sa reproduktivnim organima je gotovo uviek nepravilnost menstrualnih ciklusa (preobilno krvarenje, izostanak menstruacije, krvarenje između ciklusa itd). Ukoliko se na ginekološkim pregledima utvrdi da ne postoji nikakva fizička smetnja koja uzrokuje probleme, onda se pacijentica upućuje u centar za reproduktivnu endokrinologiju.

Naš centar za reproduktivnu endokrinologiju se bavi liječenjem brojnih problema, ali i ublažavanjem neugodnih simptoma koji su uzrokovani menopauzom:

Sindrom policističnih jajnika

Policistični jajnici su najčešći hormonski poremećaj i najveći uzročnik neplodnosti u reproduktivnom dobu žene. Policistični jajnici predstavljaju problem kod 8-10% žena. Kod žena sa policističnim jajnicima, jajne stanice ne sazrevaju dovoljno i zato ne dolazi do ovulacije. Ovo stanje karakterizira pojava vodenih cisti na jajnicima, što ometa ovulaciju, pa samim tim stvara problem ukoliko žena želi da ostane u drugom stanju.

Sterilitet

Hormonski poremećaji mogu da uspore ili u potpunosti onemoguće sazrijevanje jajne stanice. Simptomi koji mogu da ukažu na postojanje hormonskih poremećaja su: neočekivano variranje telesne težine, nagle promijene raspoloženja, gubitak kose, pojava akni itd.

Menopauza

Menopauza se kod žena ispoljava na različite načine. Bitno je istaknuti da prije ulaska u menopauzu postoji period poznat kao perimenopauza, koji predstavlja početni proces ulaska u menopauzu. U tom periodu, karakteristične su neredovne menstruacije, noćno znojenje, problemi sa snom, promijene raspoloženja, itd. Preskakanje ciklusa tokom perimenopauze je normalno, budući da se nivo hormona mijenja.

Pregled

Centar za reproduktivnu endokrinologiju u EndoPlus poliklinici je opremljen najsuvremenijim medicinskim aparatima i čini ga stručan tim specijalista endokrinologije. Pregledi koji se obavljaju prilikom dijagnosticiranja problema su: